قائمة المواضيع :
خطّابیه از فِرق شیعی است. آنان بر این باورند که بعد از امام جعفرصادق علیه السلام پسرش اسماعیل امام‌است. علمای شیعه در ردّ ایشان می‌گویند: اسماعیل پیش از امامصادق علیه السلام وفات کرده، مرده که نمی‌تواند جانشین زنده باشد. به شیعه گفته می‌شود شما با حدیث منزلت، که پیامبر به علی فرمود: نسبت تو به من به منزله هارون نسبت به موسی است»، استدلال کرده‌اید، معلوم است که هارون پیش از موسی وفات یافت و طبق اقرار خودتان مرده نمی‌تواند جانشین زنده باشد؟!
پاسخ
خطّابیه از فِرق شیعی است. آنان بر این باورند که بعد از امام جعفرصادق علیه السلام پسرش اسماعیل امام‌است. علمای شیعه در ردّ ایشان می‌گویند: اسماعیل پیش از امامصادق علیه السلام وفات کرده، مرده که نمی‌تواند جانشین زنده باشد.
به شیعه گفته می‌شود شما با حدیث منزلت، که پیامبر به علی فرمود:
نسبت تو به من به منزله هارون نسبت به موسی است»، استدلال کرده‌اید، معلوم است که هارون پیش از موسی وفات یافت و طبق اقرار خودتان مرده نمی‌تواند جانشین زنده باشد؟!
پاسخ
اوّلًا: خطابیه، اسماعیل را جانشین امامصادق علیه السلام نمی‌دانستند و فرقه اسماعیلیه غیر از فرقه خطابیه است. فرقه خطابیه پیروان ابو زینب اسدی کوفی، معروف به ابا اسماعیل و ابو الخطاب و ابو ذبیان هستند. او فردی بود که منکرات را مرتکب می‌شد و دعوی نبوت نمود. مردم به خاطر این اندیشه‌ها و گفتارهای زشتش با او درگیر شدند و در درگیری کشته شد.
امامصادق علیه السلام از روز نخست از او تبرّی جست. «1» پس این فرقه هرگز ارتباطی به اسماعیل و اسماعیلیه ندارند. ثانیاً: اگر شیعه می‌گوید: مرده نمی‌تواند جانشین زنده باشد، مطلب درستی است ولی علی علیه السلام پس از پیامبر خداصلی الله علیه و آله 30 سال تمام در قید حیات بود و جانشین رسمی و قانونی او بود و اگر نظر او نسبت به هارون است که قبل از موسی درگذشته، پاسخ آن را گفتیم که هارون مدت مدیدی در حال حیات او به حکم آیه ... اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی ... «2»
جانشین موسی بود. هر چند این جانشینی استمرار پیدا نکرد؛ زیرا هارون، پیش از موسی از دنیا رفت و در گذشته گفتیم که تشبیه از آن نظر است که علی علیه السلام تمام مقامات سه‌گانه را نسبت به پیامبر داشت، به جز منزلت نبوت. وگرنه اگر علی هم قبل از پیامبر در می‌گذشت، جانشین پیامبر پس از او نبود. در ضمن این پرسش هم تکراری است و پیش‌تر گذشت. «3»

1- ملل و نحل شهرستانی، ج 1، ص 179
2- اعراف: 142
3. پاسخ جوان شیعی به پرسشهای وهابیان، محمد طبری، ص 265